BAHAGIAN C PENULISAN - UPSR

 NILAI MURNI / AMALAN BAIK

adil
amanah
berterima kasih
bertimbang rasa
hormat kepada pemimpin.
bertindak pantas
berusaha
hormat kepada rakan
cekal
hormat-menghormati
cinta kepada keamanan
ikhlas
cinta kepada negara
jaya diri
dedikasi
jimat
empati
kasih sayang
gigih
keadilan
gotong-royong
kebebasan
hemah tinggi
keberanian
hormat kepada adat resam
kebersihan fizikal
hormat kepada agama
kebersihan mental
hormat kepada guru
kebersihan persekitaran
berbincang terlebih dahulu
baik hati
bercakap benar
membantu
berdikari
belas kasihan
berfikiran terbuka
berani
bertanggungjawab
berhati-hati
berani kerana benar
beringat-ingat
berani mempertahankan pendirian
bermaaf-maafan
bermuafakat
berani
bersabar
beratur / berbaris
bertanggungjawab
bertanya jika tidak tahu
hormat kepada orang tua
hormat kepada ibu bapa
kejujuran
hormat kepada jiran
kerajinan
hormat kepada kepercayaan
kerjasama
hormat kepada ketua
kesederhanaan
kesopanan
mengucapkan tahniah
kesyukuran
mengutamakan keselamatan diri dan orang lain
kunjung-mengunjung
memberi salam
membuat persiapan awal
menjawab salam
membuat pertimbangan
menumpukan perhatian
membuat rujukan
menuntut ilmu
mementingkan masa
menyiasat terlebih dahulu
mempunyai cita-cita
mendoakan kesejahteraan
merendah diri
menepati masa
murah hati
mengakui kesalahan diri
patuh kepada undang -undang
mengambil tahu
mengenang budi
peka terhadap sesuatu
mengeratkan hubungan kekeluargaan
mengharai perpaduan
persaudaraan
rajin
menghargai jasa
ramah mesra
mengharumkan nama negara
rasional
mengikut peraturan
saksama
saling memahami
sayang
sedar akan kekurangan diri
sedar akan kelebihan diri
sedia memaafkan
semangat bermasyarakat
semangat kejiranan
semangat kesukanan
semangat patriotik
simpati
sopan
taat kepada ibu bapa
tabah
tekun
toleransi
menolong
yakin pada diri sendiri
menziarahi.
Contoh Keterangan /Ayat Yang Dipadankan Dengan Nilai Murni (Klik untuk besarkan)

CONTOH PENGGUNAAN NILAI MURNI DALAM PENULISAN

Lihat nilai murni yang terdapat dalam ayat di bawah. Kemudian lihat ayat yang dibina daripada nilai murni tersebut .

1. Pada waktu rehat, kami beratur untuk membeli makanan di kantin.
Nilai Murni: mematuhi peraturan.
Ayat: Kita mestilah mematuhi peraturan walaupun di mana-mana.

2. Pengawas sibuk menjalankan tugas masing masing.
Nilai Murni: bertanggungjawab
Ayat: Kita sepatutnya melaksanakan tugas yang diberikan dengan rasa tanggungjawab.

3. Seorang pengawas lelaki yang kebetulan berada di situ mendekati budak itu.“Mengapakah adik menangis? “ tanya pengawas itu.
Nilai Murni: perihatin
Ayat: Kita seharusnya perihatin dengan keadaan dan masalah yang berlaku di sekeliling kita.

4. “ Makanan saya terjatuh ke lantai. Seorang murid telah terlanggar saya. Saya sangat lapardan saya tidak ada duit lagi untuk membeli untuk membeli makanan,“ jawab budak itu sambil menangis.
Nilai Murni: berterus-terang.
Ayat: Kita dikehendaki berterus-terang tentang masalah yang dihadapi agar pihak-pihak berwajib dapat menghulurkan bantuan.

5. “Abang ada duit. Abang akan membelikan makanan dan minuman untuk kamu. Mari ikut abang. “ kata pengawas itu.
Nilai Murni: memberi pertolongan.
Ayat: Kita sewajarnya memberi pertolongan kepada orang yang memerlukan.

TEKNIK MENJAWAB BAHAGIAN C:
1. Baca sekali untuk memahami petikan secara umum.
2. Baca sekali lagi dan gariskan perkataan atau ayat yang mempunyai nilai murni atau pengajaran.
3. Senarai semua nilai murni atau pengajaran untuk dibuat ulasan.
4. Gunakan penanda wacana bagi setiap nilai murni atau pengajaran yang diulas.
5. Pastikan tiada nilai murni atau pengajaran yang diulas berulang-ulang.
6. Setiap nilai murni atau pengajaran perlu disertai dengan huraian yang baik.
7. Pastikan tiada kesilapan tatabahasa apabila membina ayat.
8. Elakkan menggunakan ayat yang terlalu panjang.
9. Jawapan yang bersifat positif.Mulakan ayat seperti berikut:
i. Kita mestilah….........................................
ii. Kita sepatutnya…....................................
iii. Kita seharusnya..................................….
iv. Kita dikehendaki….................................
v. Kita sewajarnya .....................................

CONTOH PENULISAN:
  1. Nilai murni yang terdapat dalam petikan di atas, antaranya kita mestilah............
  2. Selain itu, kita sepatutnya.................................................................................
  3. Seterusnya, kita seharusnya.............................................................................
  4. Kita juga dikehendaki.....................................................................................
  5. Akhir sekali kita sewajarnya........................................................................... 

Setiap Nilai Murni perlu dihuraikan dalam ayat lengkap. Sebagai contoh, perhatikan rumusan berikut:

Nilai murni yang dapat diambil dari petikan di atas antaranya, kita mestilah mematuhi peraturan walaupun di mana juapun kita berada.Selain itu kita juga sepatutnya melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab.Seterusnya kita juga seharusnya perihatin dengan keadaan dan masalah yang berlaku di sekeliling kita.Kita juga dikehendaki berterus-terang tentang masalah yang dihadapi agar pihak-pihak berwajib dapat menghulurkan bantuan.Akhir sekali Kita sewajarnya memberi pertolongan kepada orang yang memerlukan. 

(Bilangan perkataan lebih kurang 55-60 patah )

Penggunaan Kata Sendi Nama "dari" dan "daripada"

Kita sering terkeliru bilakah kata sendi nama "dari" dan "daripada" sesuai digunakan.Saya paparkan sedikit info mengenainya.

Secara mudahnya,kata sendi nama
"dari" digunakan untuk menyatakan tempat,masa dan arah.

Anda boleh juga menggunakan formula ATM (A=arah)(T=tempat)(M=masa)

Contoh penggunaan kata sendi nama
dari:

1. Cikgu Ahmad Rafie berasal
dari Bukit Merah, sebuah lokasi yang terkenal dengan industri ikan arowana. - (Tempat)

2.
Dari pagi tadi lagi ibu masih belum menjamah walaupun sesuap nasi. - (Masa)

3.
Dari situ menuju ke sini mengambil masa lebih kurang lima belas minit. - (Arah)

Kata sendi nama
'daripada' pula digunakan untuk menyatakan orang,perbandingan dan asal kejadian.

Contoh penggunaan kata sendi nama
"daripada":

1. Kasut itu diperbuat
daripada campuran getah dan plastik. - (asal-usul)

2. Muhammad menerima kiriman baju raya
daripada tunangnya, Erma. - (orang)

3. Walaupun badannya kecil, Hasif mempunyai pemikiran yang lebih matang daripada kakaknya, Zaleha. - (Perbandingan)

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Negara ke-54

Tema Hari Kebangsaan 2011“ 1Malaysia : Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera ”

Sambutan kemerdekaan pada tahun 2011 adalah kali yang ke 54, berkemungkinan tidak disambut seperti kelaziman iaitu pada tanggal 31 Ogos. Menurut sumber,sambutan Kemerdekaan ke-54 negara ditunda kepada 16 September, serentak dengan sambutan Hari Malaysia. Jawatankuasa Bulan Kemerdekaan telah membuat keputusan,16 September adalah tarikh yang sesuai berikutan tarikh tersebut merupakan tarikh Hari Malaysia. Aktiviti sempena Bulan Kemerdekaan akan di lakukan seperti biasa dan disesuaikan dengan bulan Ramadhan yang kebetulan sama dengan bulan Ogos tahun 2011.Menurut sumber itu lagi, sambutan hari kemerdekaan tahun ini akan di adakan di Dataran Merdeka.

Tuan Guru Besar SK Besout 3, turut memasang Jalur Gemilang di perkarangan sekolah.
Jalur Gemilang ditegakkan sejak 1 Ogos yang lalu.

Fokus Utama sambutan kemerdekaan tahun 2011 :

Pengibaran Jalur Gemilang di kawasan bangunan dan premis dengan menggunakan daya kreativiti untuk membantu meningkatkan penghayatan orang ramai terhadap erti kemerdekaan.

Beberapa kategori dipertandingkan tahun ini iaitu :

* Bangunan kerajaan,
* Bangunan swasta,
* Kampung (tradisi, kampung baru cina, kawasan estet, felda),
* Sekolah (Menengah, kebangsaan, jenis kebangsaan),
*Taman perumahan, individu dan pintu gerbang.

Program itu dilaksanakan mulai 1 Ogos sehingga minggu ketiga Ogos, dan penilaian bermula dari 31 Ogos sehingga 16 Sept meliputi aspek kreativiti, daya tarikan dan nilai tambah.

Sambutan Kemerdekaan Peringkat Sekolah Kebangsaan Besout 3.

Menurut Jawatankuasa Sambutan Bulan Kemerdekaan Peringkat Sekolah, acara sambutan seperti Majlis Tahlil Untuk Para Pejuang, Bacaan Yasin, Nyanyian Patriotik, Kuiz Kemerdekaan,Pengibaran Jalur Gemilang di Kelas dan Bilik Darjah serta Ceramah Kemerdekaan di Perhimpunan akan dilangsungkan seperti kelaziman.Hari Kemuncak pula berkemungkinan akan dilkukan sebelum sambutan peringkat kebangsaan dan berkemungkinan akan diadakan serentak dengan Sambutan Bulan Bahasa Peringkat Sekolah.

Tema, logo dan lagu tema sambutan kemerdekaan.

Tema Sambutan Kemerdekaan 2010.

"1 Malaysia Menjana Transformasi"

Logo Sambutan Merdeka 2010

Logo berbentuk nombor satu dan berlatarbelakangkan Jalur Gemilang serta tulisan Malaysia ini dinamakan 1 Malaysia. Logo 1 Malaysia melambangkan visi negara iaitu untuk mewujudkan satu masyarakat yang berpadu dan mempunyai semangat cintakan negara berpandukan Perlembagaan Negara dan Rukun Negara. Ia juga mencerminkan rakyat Malaysia yang saling bekerjasama, bermuafakat, berdikari, berfikir dan menghayati satu visi untuk membina satu Negara Bangsa.Logo ini juga digunakan pada sambutan kemerdekaan tahun 2009.

Lagu Tema Sambutan Merdeka 2010 juga merupakan lagu Satu Malaysia.

Lagu Satu Malaysia

Berdiri teguh di bumi nyata
Untuk Semangat Satu Malaysia
Sepakat Rakyat Didahulukan
Pencapaian Diutamakan
Perpaduan Merapat-rapat
Toleransi kaum amalan bersama
Kejayaan kita bangunkan Satu Malaysia

Dalam capai satu tujuan
Tanggungjawab kita semua
Jadi teras bangsa mulia
Kita bina Satu Malaysia

Korus

Satu Malaysia jadi pegangan
Rukun negara teras panduan
Satu Malaysia benteng negara
Rakyat Malaysia taat setia

Ulang Korus 2x

Satu Malaysia untuk semua

Pencipta Lagu : Nik Nizam
Penulis Lirik : Lokgha

* Logo dan Lagu Tema Sambutan Kemerdekaan 2011 masih belum diperolehi.

Maklumat dan sejarah sambutan Kemerdekaan boleh didapati di http://www.malaysiamerdeka.gov.my

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP