Pertandingan Bola Tampar Tahun 6


Bersukan merupakan aktiviti riadah yang dapat mengeluarkan peluh daripada tubuh badan. Kita digalakkan supaya sentiasa melibatkan diri dengan aktiviti sukan.Hal ini kerana melalui kegiatan sukan banyak faedah dapat kita perolehi.
            
Salah satu daripada faedah bersukan ialah dapat menyihatkan tubuh badan.Apabila kita beraktiviti seperti berbasikal,bermain badminton dan sebagainya,badan akan mengeluarkan peluh dan berlaku pembakaran lemak dalam tubuh.Kesannya, badan kita menjadi sihat dan cergas serta tidak berasa lesu ketika belajar di dalam kelas.
            
Seterusnya, melalui bersukan kita dapat mengeratkan hubungan dan menambah kenalan. Kita dapat berkenalan dengan sesiapa sahaja tidak mengira umur, bangsa mahupun agama. Kebiasaannya, ketika kita berjoging di taman-taman, kita akan bertegur sapa dengan individu yang berada di kawasan itu. Hal ini akan mengeratkan hubungan dan perpaduan antara kaum dapat dipupuk. 
          
 Selain itu, bersukan juga merupakan aktiviti mengisi masa lapang secara bermanfaat.Sesi latihan  permainan atau beriadah biasanya dijalankan ketika waktu lapang.Kesibukan kita menyertai sesi latihan dan beriadah dapat menghidarkan diri daripada terjebak dalam gejala sosial.
            
Di samping itu, dengan bersukan kita dapat mengharumkan nama sekolah.Sekiranya kita berbakat dalam bidang sukan, kita akan dapat mewakili pasukan sekolah,daerah, negeri mahupun negara.Apabila kita berjaya memenangi mana-mana kejohanan sukan, maka kita telah berjaya mengharumkan nama sekolah.Nama kita juga kian dikenali dan rezeki makin bertambah.
        
Kesimpulannya, tiada menjadi kerugian jika kita aktif bersukan.Marilah kita bersama-sama menyahut seruan kerajaan untuk menjadikan rakyat Malaysia masyarakat yang cergas dan cerdas.

Murid-murid tahun 6 SKB3 sedang menjalani pertandingan bola tampar antara kumpulan sebagai Aktiviti Lepas UPSR yang dikendalikan oleh Encik Azizi bin Abd Rahman, Guru PJK. Selain permainan bola tampar, beberapa permainan dan aktiviti sukan lain juga turut diadakan. Murid-murid tahun 6 dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan menjalani aktiviti sukan setiap pagi.









Publish by Cikgu Badr 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP